ضعف مفرط روابط عمومی‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان

به قلم یک کارشناس رسانه به گزارش گرگانو، دو حیطه مهم فعالیت روابط عمومی ها اطلاع رسانی و تبلیغات است ، روابط عمومی کاری فنی، تخصصی و حرفه‌ای و وظیفه‌ و مسئولیتی بزرگ و پیچیده است و باید بتواند صداقت، شفافیت و سرعت در اطلاع‌رسانی را ملاک عمل خود قرار دهد و با حفظ شأنیت دانشگاه ، قناعت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و به عنوان امین و مشاور، نسبت به تبیین و ترویج رویکردهای موفق دانشگاه آزاد اسلامی عمل نماید . اما متاسفانه مهمترین ضعف دانشگاه آزاد در طول بیش از سه دهه فعالیت خود بحث اطلاع رسانی و تبیین دستاوردهای خود  به مردم بوده است. 

بر طبق اطلاعات ارائه شده توسط اداره کل روابط عمومی دانشگاه آزاد  ، دانشگاه آزاد در سراسر کشور دارای 261 روابط عمومی فعال در سطح واحدها،31 روابط عمومی استانی و مجموعا حدود 526 نیرو است که بر طبق آمار ارائه شده توسط همان مرجع در بازه زمانی فروردین 93تا اردیبهشت 95تعداد 68 خبرنامه فارسی و 14 خبرنامه انگلیسی تهیه و منتشر و در واحد ها نیز بازنشر شده است که با احتساب اخبار تولیدی روابط عمومی مرکزی و نیز خبرگزاری های آنا و ایسکا و روزنامه فرهیختگان در سال 1394 حدود 30000خبر تولیدی در خصوص فعالیت ها و دستاورد های دانشگاه آزاد تولید شده، که می توان گفت با احتساب روز های تعطیل به طور میانگین روزانه 60 مطلب در خصوص دستاوردهای این دانشگاه منشر شده است. سوالی که در این میان پیش می آید این است که روابط عمومی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با دارا بودن 12 مرکز دانشگاهی در استان گلستان چه سهمی در این فعالیتها و تولید اخبار داشته اند ؟ ؟ 

قضاوت خوش بینانه این است که یک سی ام این نیروها و تولید محتوا و فعالیتها باید در استان گلستان انجام گرفته باشد ولی متاسفانه در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است . با یک بررسی آماری سطحی مشخص می شود از هیچ یک از مراکز دانشگاه آزاد  استان گلستان در چند سال اخیر هیچ خبری ( با تاکید بر هیچ ) در رسانه های گروهی و خبرگزاری های رسمی کشور مانند ایرنا ، ایسنا ، ایکنا ، ایلنا ، تسنیم ، شبستان ، فارس ، مهر ، صدا و سیما و سایر خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب منتشر نشده است و عمده فعالیت این روابط عمومی ها در حوزه تولید محتوا متکی بر درج اخبار در خبرگزاری آنا و خبرگزاری ایسکانیوز و کانالهای تلگرامی هست و این روابط عمومی ها حتی از ظرفیت روزنامه فرهیختگان به عنوان ارگان رسمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز نتوانسته اند به خوبی استفاده کنند و جز در موارد معدود و انگشت شمار خبری از آنها در این رسانه دانشگاه منتشر نشده است . 


از عوامل موثر در عدم برقراری ارتباط مطلوب بین رسانه ها و روابط عمومی ها، عدم درج اخبار ارسالی از طرف روابط عمومی ها در مطبوعات است. از عوامل عمده عدم درج اخبار روابط عمومی ها در مطبوعات می توان به تکیه خبرنویسان روابط عمومی به ارزش های سازمانی در مقابل ارزرشهای خبری، نابهنگامی اطلاعات ارسالی، نبود تسلط به شیوه های علمی نگارش در روابط عمومی و آشنانبودن با نگارش مطبوعاتی اشاره کرد. عامل دیگر، سهل انگاری در تهیه خبر توسط کارشناسان روابط عمومی و عدم تولید اخبار نو و کامل از طرف آنان است. مهمترین عامل اما عدم ارسال اخبار به رسانه ها و حبس و زندانی کردن اخبار می باشد . اتفاقی که متاسفانه در چند سال اخیر به کرات در روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان رخ داده است . 


متاسفانه جدای از این مشکلات گفته شده  عدم ساخت کلیپ و تیزر ، زیرنویس تلویزیونی، درج آگهی در رسانه‌های بومی و کشوری را نیز باید به نقاط ضعف این روابط عمومی ها اضافه کرد .