از برکناری صادقلو تا رایزنی برای انتصاب گزینه جدید


🔻خبر این بار واقعا کوتاه و غیرمنتظره بود. حسین صادقلو شهردار گرگان در نخستین روز کاری پنجمین دوره شورای شهر گرگان، کلید طلایی شهر گرگان را به مهدی باقری، سرپرست منتخب شورا سپرد. باقری، اگرچه از مدیران نزدیک به صادقلو بود و با توصیه او نامزد انتخابات شورا شد اما با برخی مصلحت سنجی های محافظه کارانه، در روزهای منتهی به انتخابات به بهانه بیماری از لیست حذف شد.

شاید از دو روز پیش که خبر رقابت ناصر گرزین و فائزه عبدالهی، دو عضو با سابقه  شورای شهر گرگان، در رسانه های مطرح شد، شکاف موجود میان اعضا، آشکاتر شد و صبح امروز شاید آنچه به تعبیری شوک خبری بزرگ و به تعبیر دیگر آن را باید تصمیمی شجاعانه، تاریخی و واقع بینانه دانست، رخ داد. 


🔻حسین ربیعی، فائزه عبدالهی، علی اصغر یوسفی، حمیدرضا آقاملایی و مهران کاظم نژاد، 5 عضو منتخب شورای پنجم هستند که در دو گام به ریاست عبدالهی و برکناری حسین صادقلو رای دادند تا در مقابل ناصر گرزین، سید محمد مرتضوی، سعید رحیمی و محمد ابراهیم جرجانی به اکثریت دست یابند. 

برکناری صادقلو، در حالی صورت گرفت که مجادلات مکرر سال گذشته در شورا و البته تبلیغات گسترده و عوام گرایانه شهرداری و البته تبلیغات گسترده طیف موسوم به حامیان شهردار، منجر به ورود یکپارچه 9 عضو جدید شورا شد. 


🔻اگرچه برخی کانال های نزدیک به شهردار، اقدام اخیر شورای شهر را بی توجهی به رای مردم دانستند اما خطری به نام عدم استقلال شورا و تبدیل شورا شهر به شورای شهردار موجب شد همگان به منتخبان جدید حفظ استقلال را گوشزد نمایند. 

با اتفاق امروز و صف بندی تازه اعضای شورا، ناصر گرزین و محمد ابراهیم جرجانی که در سودای نشستن بر صندلی سبز رنگ نمایندگی مجلس هستند، شاید ناراحت تر از دیگر موافقان صادقلو هستند که دیگر نمی توانند از ظرفیت شهردار و اقدام های بزرگ عمرانی برای کسب رای استفاده کنند. 

برکناری صادقلو در حالی با رایزنی های پشت پرده صورت گرفت که شاید چراغ سبزهایی از مدیران عالی استان و توصیه معتمدان شهر نیز در این میان بی تاثیر نبوده باشد. 

با برکناری شهردار گرگان، انتظار می رود حضور و فعالیت طیف موافق شهردار کم رنگ تر از گذشته باشد و همچنین سید محمد مرتضوی و سعید رحیمی که ناشناخته تر و دارای نسبت کمتری با فعالیت های عمومی، اجتماعی، فرهنگی و... هستند، برای ادامه فعالیت در شورا دچار تردیدهای جدی شوند. 


🔻در این میان آنچه در رویگردانی موافقان شهردار موثر بود، بی توجهی مکرر صادقلو به نظرات اعضای شورا، اجرا و تغییر پروژه ها بدون نظر شورا، تصمیم گیری های ضربتی و مقطعی، عزل و نصب های شتاب زده، تنبیه های اداری توهین آمیز و.... بود. البته بی انصافی است که در این میان از عزم و همت صادقلو در اتمام پروژه های عمرانی یاد نکرد که مدیریت مناسب پروژه ها را در مجموعه شهرداری به رخ کشید. 


🔻برکناری حسین صادقلو و عزم شورا برای انتخاب شهردار جدید، می تواند فصل مشترکی برای اتفاق نظر فعالان مختلف حوزه های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و... نیز باشد. در سال های اخیر به واسطه رفتارهای شخصی صادقلو و ایجاد خط کشی های موافق و مخالف شهردار از سوی کانال های تلگرامی، بخشی از سرمایه اجتماعی شهر که می توانست به مدد توسعه پایدار شهر بیاید، هدر رفت و آغاز به کار شهردار جدید می تواند، گشایشی تازه برای این اتفاق نظر باشد. 


🔻یقینا شورای شهر گرگان از امروز به دنبال رایزنی و انتخاب گزینه هایی است که هم از سابقه روشن، تخصص، توانمندی و... بهره مند باشند و هم از وزن اجتماعی و مقبولیت تخصصی و عمومی. امید می رود شورای شهر گرگان با انتخاب شهردار متخصص، مجرب، توانمند و مدیر و شاید مهم تر از همه برخوردار از قدرت تعامل با اعضای شورا و همچنین مدیران استان، مرکز استان را در مسیر توسعه پایدار پیش برد. 

برای اطلاع از اخبار و تحلیل ها پیرامون شورا و شهرداری گرگان در روزهای آینده همراه ما باشید.