گرگانو:با فرا رسیدن تعطیلات تابستانی و بالا رفتن تب سفر، استان گلستان میزبان مسافرانی میشود که از دور و نزدیک برای گذراندن اوقات فراغت خود و بهرهمندی از آب و هوای معتدل بهاری، بار سفر به این استان میبندند و دل به جادههای زیبای آن میزنند؛ جادههایی که با همه زیبایی و جذابیت، بوی ناامنی میدهد و هر چند وقت یک بار، تیتر حوادث صفحات روزنامه ها و خبرگزاری ها میشود.
استان گلستان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بینالمللی شمال و شرق و شبکه بزرگراههای آسیایی مرکزی و نزدیکی به شبکه راهآهن شمال و جنوب (جاده و ریل) و حمل نقل هوایی از جایگاه ترانزیتی ممتازی برخوردار است اما به رغم این جایگاه مهم در حملونقل کشور، همچنان راههای این استان ناامن و خطرناک است و روزانه در بسیاری از این جادهها تصادفات خطرناکی رخ میدهد که جان انسانها را میگیرد.
مردم استان گلستان به وجود دوربرگردانهای متعدد در بزرگراههای داخل و حتی خارجشهری عادت کرده اند. «دوربرگردان» یا «بریدگی»، راهحل خطرناکی برای گذر از یک سمت بزرگراه به سمت دیگر آن است.
خطر دوربرگردان ها ناشی از چیست؟
انحراف به چپ مخصوصا در بزرگراهها خطرناک است، چون با این کار اتومبیل وارد محدودهای میشود که در آن اتومبیلها مجازند با سرعت بیشتر حرکت کنند.
در بزرگراهها و معابری که طرفین آنها یا با مانع فیزیکی مانند جدول، ردیف درخت و مانند اینها یا با خط ممتد از هم جدا میشوند باندهای کندرو، تندرو و احیانا باند سبقت وجود دارد. اکنون تصور کنید اتومبیلی از مسیر کندرو بزرگراه قصد ورود به سمت دیگر بزرگراه از طریق دوربرگردان (بریدگی) و تغییر جهت حرکت دارد. پس باید مراحل زیر را پشت سر گذارد:
- انحراف به چپ در حین کاهش سرعت!
- ورود به باند تندرو باند سبقت، در حین کاهش سرعت!
- توقف در باند سرعت یا سبقت در محل بریدگی!
- ورود به باند تندرو در سمت مقابل با سرعت نزدیک به صفر با زاویهای تقریبا قائمه! این زاویه برای اتومبیلهای بزرگ مانند اتوبوس یا تریلر کاملا چشمگیر است.
- بعلت کشاورزی بودن منطقه در فصل فعالیت کشاورزان و تردد ماشین آلات کشاورزی
اگر کمی توجه کنیم میبینیم که این نحوه تغییر مسیر بیشتر به استقبال خطر مرگ رفتن شبیه است.
با وجود این خطر مشخص، بسیاری از رانندگان هر روز به اجبار به این ماجراجویی تن میدهند.
مجریان برای کاهش خطرات دوربرگردانها، در نزدیکی آنها سرعتگیر احداث میکنند، یا منطقه بریدگی را تعریض می کنند.
اگر کمی دقت کنیم متوجه خواهیم شد که این راهحلها نهتنها بدون اشکال نیست بلکه خود، مشکلی بر دیگر مشکلات است. ( مشکل انحراف به چپ اجباری، در حین کاهش سرعت) را حل نمیکند. پس بریدگیها از نقاط حادثهخیز معابر محسوب میشوند.
راهحل درست چیست؟
به این ترتیب راهحلهای موجود برای گذر از یک سمت بزرگراه به سمت دیگر آن همان راهحلهای استاندارد موجود در تردد اتومبیلها در سراسر جهان است که عبارتند از:
- - نصب چراغها و علایمراهنمایی بهمنظور آگاهسازی رانندگان.
- - ساختن زیرگذر یا روگذر مخصوصا در بزرگراههای خارج شهری.
- - ساماندهی دوربرگردان در مسیر این جاده
- - شکل هندسی نامناسب دوربرگردانها
شکی نیست که ساختن دوربرگردان برای وزارت راه عملا هیچ هزینهای برای آنها ندارد ولی متاسفانه چون مردم ما انقدر درگیر مسائل بی مورد هستیم هرگز به چیزهای اساسی فکر نمی کنیم./منبع:گلشن مهر