آشنایی با جامعه المصطفی گرگان ؛ مرکز آموزشی ویژه اهل سنت

«جامعه المصطفی العالمیه» در سال ۱۳۸۶ از ادغام دو مجموعهٔ «سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور» و «مرکز جهانی علوم اسلامی» تشکیل شد و رئیس آن آیت الله علیرضا اعرافی است. لازم به ذکر است جامعه المصطفی العالمیه هرساله مبلغ بسیار بالایی از بودجه سالانه را به خود اختصاص میدهد که در ادامه مطلب بیشتر با آن آشنا میشویم.

جامعه المصطفی گرگانجامعه المصطفى گرگان

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری گرگانو(اخبار گرگان و استان گلستان) : جامعه المصطفی نام نهادی آموزشی، پژوهشی است که محصلان و دانشجویان غیرایرانی در حوزه علوم اسلامی و انسانی در آن مشغول به تحصیل می باشند. این نهاد علمی بین المللی بیش از ۵۰ هزار دانش پژوه مرد و زن را از ۱۲۲ ملیت، تحت تعلیم و تربیت خود داشته که تاکنون، بیش از ۲۵۰۰۰ نفر از آنان دانش آموخته شده اند.

«جامعه المصطفی العالمیه» در سال ۱۳۸۶ از ادغام دو مجموعهٔ «سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور» و «مرکز جهانی علوم اسلامی» تشکیل شد و رئیس آن آیت الله علیرضا اعرافی است. این نهاد دارای معاونت‌هایی همچون معاونت آموزشی، معاونت فرهنگی تربیتی و معاونت پژوهشی است. دوره های تحصیلی این  نهاد عبارتست از : دوره تمهیدی (آموزش زبان فارسی و معارف اسلامی)، سطح ۱ – کاردانی، سطح ۲ – کارشناسی، سطح ۳ – کارشناسی ارشد، سطح ۴ – دکتری و سطح ۵ – اجتهاد. جامعه المصطفی بیش از ۱۷۰ واحد آموزشی، تربیتی و پژوهشی در  داخل و خارج کشور دارد. این واحدها در کشورهای اندونزی، انگلستان، لبنان، نروژ، نیجریه، هند و … و در داخل کشور در شهرهای قم، مشهد، اصفهان، قشم و گرگان فعال است. اما نمایندگی جامعه المصطفی حوزه گرگان نسبت به سایر نمایندگی های این نهاد آموزشی خاص تراست.  دلیلش هم این است که این نمایندگی از جامعه المصطفی ویژه اهل سنت است و از کشورهای مختلفی درخواست تحصیل در این نمایندگی را دارند. جامعه المصطفی حوزه گرگان سال ۱۳۷۵ گشایش یافت و رئیس آن حجت الاسلام علی تقوی است.

واز استقبال بسیار خوب دانشجویان غیرایرانی برای حضور در حوزه گرگان خبر داد و گفت: در یک ماه اخیر، مصوبه ای از طرف هیئت رئیسه جامعه المصطفی، آیت الله اعرافی داشتیم مبنی براینکه تا دو-سه سال آینده جمعیت این واحد جامعه المصطفی را به دو هزار نفر و در پنج سال آینده به سه هزار نفر برسانیم. در حال حاضر واحد گرگان ۲۵۰ دانشجو دارد و تعداد زیادی درخواست کننده داریم که منتظرند تا ما آنها را پذیرش کنیم. ثبت نام هم از طریق سایت سمپا sampa.miu.ac.ir انجام می شود و  وقتی این روند طی شود آنها می توانند وارد حوزه شوند.

آیت الله تقوی افزود: تاکنون حدود ۳۰۰ نفر ثبت نام کرده اند و منتظرند تا از طرف ما پذیرش شوند و به این واحد جامعه المصطفی راه پیدا کنند. بنابراین رسیدن به هدفی که هئیت رئیسه در نظر دارد خیلی دور از ذهن نیست و حتی من معتقدم ما می توانیم بیشتر از این ها هم دانشجو داشته باشیم. منتها در ابتدا باید زیرساخت های حضور این دانشجویان آماده شود درحال حاضر در فکر خرید ساختمانی هستیم که فضای وسیعی داشته باشد و بتوانیم این دانشجویان را در آنجا بگنجانیم.

رئیس جامعه المصطفی گرگان در خصوص وجه تمایز واحد گرگان با سایر حوزه ها توصیح داد: در حوزه های شهرهای دیگر مثل قم، مشهد و تهران همه دانشجویان شیعه هستند بنابراین ممکن است تحصیل برای برخی از دانشجویان غیرایرانی که مذهبی غیر از شیعه دارند کمی سخت باشد اما در واحد گرگان ورود همه مذاهب آزاد است و بیشتر دانشجویان هم اهل تسنن هستند.

 حامادو بیرو، از اساتید فلسفه این نهاد آموزشی است. این استاد فلسفه حدود دوسال است که در جامعه المصطفی واحد گرگان مشفول تحصیل رشته فلسفه اسلامی به دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است و کتاب هایی چون منطق کلیات و منطق مظفر علی محمدی خراسانی را به دانشجویانش درس می دهد. او در ترم های تحصیلی خود مکتب های مختلف فلسفه اسلامی از جمله مشاء، اشراق و متعالیه را به دانشجویانش درس می دهد.

بیرو اصلیتش برای بورکینافاسو است و حدود ۱۴ سال است که در ایران اقامت دارد. در حال حاضر او دانشجوی دکتر در قم و مشغول آماده کردن رساله اش است.

جامعه المصطفی العالمیه گرگان

وی گفت: حسن ایران نسبت به سایر کشورها این است که یک مرکز علمی معتبر است. جهان هم تشنه معارف اسلام است و چه جایی بهتر از ایران برای فراگرفتن این معارف. امروزه ایران بهترین مرکز برای علوم عقلی است و فقط در ایران چنین علومی یافت می شود. ممکن است در برخی کشورها علوم نقلی وجود داشته باشد ولی علوم عقلی از همه جا جز ایران حذف شده است. در خصوص بحث اسلامی سازی علوم انسانی هم بنده معتقدم چیزی که علوم اسلامی را از علوم غیراسلامی جدا می کند مبانی آن مانند هستی شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی است.

به عقیده حامادو بیرو، فلسفه مبناست، فلسفه نباشد زندگی معنا ندارد چون فلسفه  به ما می گوید جهان چیست، انسان چیست؟ انسان چه باید بکند؟ فلسفه از معرفت و آگاهی می گوید و اینکه باید به کدام معرفت اعتماد کرد؟ فلسفه اول و آخر است و اگر نباشد علم معنا ندارد.

منبع:خبرگزاری مهر