به گزارش پایگاه تحلیلی خبری گرگانو بیش از 250 کاندیدا برای شورای پنجم شهر گرگان ثبت نام کردند که اصلاح طلبان, اصولگرایان, حامیان شهردار گرگان, طیف گرگانی های اصیل موسوم به انجمن توسعه پایدار گرگان, سیستانیهای ساکن گرگان و ممستقلین از جمله ی آنها هستند.

در این بین چندین لیست عمده در انتخابات شورای شهر گرگان وجود دارد که میتوان به اصول گرایان و اصلاح طلبان ، حامیان شهردار و مخالفان شهردار ، سیستانی های مقیم گرگان و ... اشاره کرد .

در ادامه مطلب به تحلیل سه لیست انتخابات شورای شهر گرگان میپردازیم و دو لیست دیگر را بعدا برسی میکنیم.


تحلیل فهرست های عمده انتخاباتی شورای اسلامی شهر گرگان/بخش اول فهرست اصلاح طلبان


اصلاح طلبان استان گلستان با توجه به موفقیت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و راهیابی ٤ نماینده لیست امید در گرگان و شرق و غرب استان، این بار نیز امیدوارند بتوانند با فعالیت متحد جبهه ای در مرکز استان و شهرهایی که شرایط بستن لیست فراهم باشد، نامزدهای مورد حمایت خود را به پارلمان شهری بفرستند. 


یکی از دغدغه های بدنه فعالان اصلاح طلب، حضور برخی نامزدهای انتخابات، در ترکیب شورای عالی و شوراهای استانی اصلاح طلبان است که البته با اظهارنظر موافق عمده این اعضا و موافقت عمومی جهت خروج آنان، این دغدغه عملا در حال رفع است. به نظر می رسد با دستورالعمل شورای عالی اصلاح طلبان و مکانیسم انتخاب نهایی نامزدها بر اساس شاخص هایی همچون تخصص، تحصیلات، کارآمدی، مسئولیت ها و تجارب و....  این بار اصلاح طلبان با گذر از سهمیه بندی های نادرست حزبی و علایق و سلایق شخصی و گروهی، باید زمینه اقبال هر چه بیشتر مردم را به فهرست واحد و مورد تایید بزرگان اصلاحات و اعتدال کشور فراهم آورند. 


امضای میثاق نامه از سوی همه نامزدهای اصلاح طلب و اعتدال گرا و تمکین آنها به انصراف از نامزدی در صورت عدم قرار داشتن در فهرست نهایی، یقینا سنگ محک مناسبی در ابتدای مسیر، برای همه نامزدهای متقاضی حضور در لیست اصلاح طلبان است. 


البته به نظر می رسد علاوه بر مکانیسم درست شاخص ها و میثاق نامه، معیار دیگری که باید مورد تامل و دقت شورای اصلاح طلبان قرار داشته باشد، مرزبندی جدی نامزدهای فهرست اصلاح طلبان با حضور در فهرست های مورد حمایت اصولگرایان و یا نامزدهای اصولگرا (به ویژه در مرکز استان) است.  


اگر واقع بینانه بنگریم، یقینا با برنامه ریزی، هماهنگی و انسجام لازم، اصلاح طلبان موفق خواهند بود، بخش قابل توجهی از ترکیب ٩ نفره و حتی اکثریت را به خود اختصاص دهند.



تحلیل فهرست های عمده انتخاباتی شورای اسلامی شهر گرگان/بخش دوم فهرست اصولگرایان


فهرست اصولگرایان، یکی از دیگر فهرست های عمده انتخاباتی در گرگان است. این گروه از فعالان سیاسی در ادوار چهارگانه انتخابات شورای شهر گرگان هیچ گاه موفق به کسب اکثریت نشدند.  در شورای 13 نفره چهارم نیز  تنها 4 عضو کمتر شناخته شده به عنوان سیاسی، از فهرست اصولگرایان به شورا راه یافتند. 


اما این روزها اصولگرایان گرگان با تجربه شکست سخت 15 کاندیدای اصولگرا در مقابل نامزدهای لیست امید در انتخابات مجلس شورای اسلامی، دور از چشم رسانه و هیاهوها، در حال برنامه ریزی برای ارایه لیست مشترک و البته این بار با حضور جدی چهره های جوانتر هستند. البته نام  این فهرست از چالش های جدی همین نامزدهای جوان جویای نام است که بیم آن دارند، برچسب اصولگرایی، موجب کاهش اقبال افکار عمومی شود....


بزرگان اصولگرایان گرگان طبیعی است که با محوریت و هدایت سید علی طاهری در مرکز استان و عیسی امامی که البته هم اکنون در تهران ساکن شده است، نهایت تلاش خود را برای راهیابی هر چه بیشتر نامزدهای مورد حمایت به شورا به انجام رسانند اما تجربه نشان داده است که اقشار شهروندان اقبال زیادی به این فهرست در انتخابات شوراها ندارند. 


همچنین انتظار می رود نامزدهای فهرست اصولگرایان بیش از هر زمان دیگری در انتخابات اخیر تلاش کنند، ضمن برخورداری از پایگاه رای سیاسی و سنتی در محلات، خود را نامزدی مستقل اعلام کنند تا از ریزش احتمالی آرا جلوگیری شود. به هر حال این روزها فعالیت های اصولگرایان بیش از دیگر طیف ها، آرام و بی سر و صدا در حال شکل گیری است.


تحلیل فهرست های عمده انتخاباتی شورای اسلامی شهر گرگان/بخش سوم فهرست توسعه پایدار گرگان


فهرست موسوم به توسعه پایدار گرگان، یکی دیگر از فهرست های عمده انتخاباتی در شورای شهر مرکز استان است. این فهرست در دوره گذشته انتخابات با هدایت انجمن توسعه پایدار گرگان و با پشتیبانی چهره هایی همچون هامان هاشمی، سید محمود میرکریمی، ابراهیم صالحی و...  فهرست ٩ نفره ای به مردم معرفی کرد. این فهرست ٩ نفره شامل ٦ نامزد نزدیک به اعضای انجمن و ٣ نامزد دیگر بود که شاید از ابتدا همگرایی کمتری با ٦ عضو دیگر داشتند. به هر حال ٦ عضو این لیست با تکیه بر  پایگاه رای خود و آرای خانواده های گرگانی و علاقه مندان به فرهنگ، تاریخ و طبیعت و... به شورا راه یافتند. 


البته با توجه به عدم  همگرایی فکری و عملی، آغاز به کار شورا با آغاز روند اختلافات بر سر موضوع انتخاب شهردار همراه بود و با گذشت زمان از حضور صادقلو به عنوان شهردار گرگان نیز این اختلافات هیچ گاه رو به بهبود نرفت. در  این میان نیز اختلافات موجود عملا حامیان اصلی و هواداران لیست را دلسرد کرد. اما به رغم این دلسردی، پایگاه قابل توجه این فهرست در مناطق مرکزی و مناطق شهری متوسط و متوسط به بالا، موجب شده است همچنان انجمن توسعه پایدار در تدارک فهرستی مطلوب و متفاوت تر از انتخابات دوره گذشته باشد. فهرستی که البته دغدغه دارد با انتخاب چهره هایی خوشنام و دور از جنجال، بتواند بار دیگر آرای مناسب شهروندان را در سبد این فهرست بریزد. 


دغدغه دیگر این فهرست البته حضور اعضایی از شورای شهر گرگان در لیست است که برچسب مخالفت با شهردار را دارند. چهره هایی همچون اسدا... کبیر و علیرضا پزشکپور کمتر به عنوان مخالف شهردار شناخته می شوند و رفتار و عملکرد میانه روانه آنها، موجب وجاهت بیشتر شده است. همچنین بطور خاص بسیاری از فعالان اجتماعی اعتقاد دارند، کبیر، در میان اعضای فعلی شورا و لیست توسعه پایدار دارای مقبولیت عام و ویژه تری است.           


به هر حال طبیعی است که در دوره اخیر انتخابات با توجه به عزم اصلاح طلبان برای انتشار فهرست واحد، فهرست های دیگر در سایه قرار خواهند گرفت. از این رو باید شاهد تلاش بیشتر برای  ارائه فهرست ترمیم شده توسعه پایدار با حضور چهره های متخصص و همچنین فرهنگی باشیم که همچنان از پایگاه رای مناسب و مقبولیت در میان اقشار مختلف مردم برخوردار باشند. شاید باید آشکاراتر گفت که توسعه پایدار با توجه به کارنامه قابل بررسی دوره قبل، کار دشوارتری دارد. همچنین موضوع دیگری که در این میان قابل توجه است، جدایی فعالان اجتماعی نزدیک به این لیست با عنوان گرگاندوستان است که اگرچه نزدیک به انجمن توسعه پایدار به شمار می آیند، اما بیشتر در حوزه مجازی  بروز و ظهور داشته اند به رغم وجود اشتراکات بسیار، اما ترجیح داده اند در این دوره در قامت دیگری ظاهر شوند و به سان فرزند رشیدتر از پدر عمل کنند.


تحلیل فهرست های عمده انتخاباتی شورای اسلامی شهر گرگان/بخش چهارم فهرست حامیان شهردار

این مطلب بروز رسانی میشود...
در حال بروز رسانی...

تحلیل فهرست های عمده انتخاباتی شورای اسلامی شهر گرگان/بخش پنجم فهرست سیستانی های گرگان

این مطلب بروز رسانی میشود...
در حال بروز رسانی...

طبق نظرسنجی که توسط سایت تحلیلی و خبری گرگانو صورت گرفته رای مردم گرگان با توجه به چهار گروه اصلاح طلبان ، اصولگرایان،حامیان شهردار حسین صادقلو و مخالفین شهردار به این شکل است.