وضعیت جامعه مهندسین و شورای شهر گرگان


حامد صمدلویی

اگرچه حجم گسترده حوزه فعالیتهای مدیریت شهری مرتبط با بخش عمران و توسعه بوده و حتی کمیسیونی تخصصی با همین عنوان در شورای شهر فعال می باشد اما حتی یک تکنوکرات از جامعه مهندسی در اولین دوره انتخابات پارلمان شهری گرگان به شورا راه نیافت که البته دلیل آن را باید در نگاه سیاسی شهروندان به انتخابات شورای اول جستحو کرد. 


اما از شورای دوم پای تکنوکراتها به شورای اسلامی شهر گرگان باز شد; مهندس حسین ربیعی و مهندس محمود شکیبا دو منتخبی بودند که از جامعه مهندسی گرگان به شورا راه می یافتند.

در همین دوره مهندس ربیعی به عنوان تنها نماینده شوراهای استان گلستان به شورای عالی استانها راه یافت.


در سومین دوره انتخابات شورای شهر گرگان مانند دور دوم سهم جامعه مهندسی از 2 کرسی افزایش پیدا نکرد با این حال مهندس عبدالرضا چراغعلی با کسب رتبه اول به همراه مهندس ربیعی که مجدد با اقبال شهروندان مواجه می شد وارد پارلمان شهری شدند.


در این دوره مهندس ربیعی یک سال به صندلی ریاست شورا تکیه زد, مهندس چراغعلی متمایل به فعالیتهای فرهنگی بود تا کار کردن در حوزه تخصصی, کما اینکه به ریاست کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز تکیه زد.


در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر, شهروندان گرگانی با انتخاب 5 تکنوکرات از جامعه مهندسی به نحوی مطالبات عمرانی شهری را متبادر کردند; چراغعلی, ربیعی, قدس مفیدی, سبطی و فدوی با راه یابی به صحن پارلمان شهری گرگان می بایست این مطالبات را فرصت ظهور می دادند اما گویا این فقط مهندس ربیعی بود که با حمایت از روند توسعه عمرانی گرگان با محوریت شهردار صادقلو پیام شهروندان را درک کرده بود و عملا 4 منتخب دیگر از جامعه مهندسی از مخالفین رویکرد مدیریت شهری برای توسعه عمرانی گرگان بودند.


این را هم باید در مورد شورای چهارم گفت که ربیعی و قدس مفیدی از جامعه مهندسین موفق شدند به ریاست شورای شهر گرگان نیز تکیه زنند.


دو نکته قابل توجه در مورد تکنوکراتهای شورای چهارم اینکه مهندس چراغعلی در نیمه راه با قبول پست مدیرکلی در استانداری از شورای چهارم جدا شد مساله ای که با انتقاد گسترده شهروندان همراه شد و در تحولی دیگر مهندس قدس مفیدی علی رغم حضور فائزه عبداللهی و زهرا نورا سمت ریاست کمیسیون بانوان سال آخر شورای چهارم گرگان را نیز در کارنامه خود ثبت کرد.


با توجه به گستردگی فعالیتهای عمرانی در 4 سال گذشته انتظار می رود تمایل حضور تکنوکراتهای جامعه مهندسی برای نامزدی در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر گرگان افزایش معنا داری پیدا کند رصد دقیق رایزنی های مرتبط با انتخابات پیش رو موید این ادعا است.