نوبخت: سیل در خراسان رضوی و گلستان ۲۹۳۰ میلیارد ریال خسارت زد ‏

به گزارش گرگانو ، به نقل از روزنامه اطلاعات معاون رئیس‌جمهوری گفت: خسارت ناشی از سیل در خراسان رضوی ۱۴۹۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

میزان خسارت سیل در گلستا‌ن

دولت به زودی اعتباری برای جبران بخشی از خسارت ناشی از سیل به گلستان اختصاص می‌دهد.

محمدباقرنوبخت معاون رئیس‌جمهوری ورئیس سازمان برنامه و بودجه در بازدید از مناطق سیلزده گلستان گفت:خسارت سیل روزهای ۱۹و ۲۰ مرداد امسال در این استان ۱۴۴۰ میلیارد ریال برآورد شد.

نوبخت که دیروز به همراه استاندار گلستان و جمعی از مدیران استانی از مناطق سیلزده گلستان دیدن کرد، افزود: ۱۲۰۰میلیارد ریال این خسارت به حوزه بناها و زیرساخت‌ها وارد شده است که به زودی بخشی از آن به استان تزریق می‌شود.

وی گفت: در خصوص اعتبارات تامین خسارات سیل در گلستان همچنین در جلسه هیات دولت تصمیم گیری خواهد شد.‏

خسارت ناشی از سیل در خراسان رضوی ۱۴۹۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است

محمدباقر نوبخت در نشست شورای استانی مدیریت بحران خراسان رضوی در مشهد افزود: مدیران و مسئولان خراسان رضوی در حوادث زلزله و سیل امسال در این استان با قرار گرفتن در کنار مردم مسئولانه عمل کردند.

وی ادامه داد: این احساس مسئولیت مسئولان در نظام مقدس جمهوری اسلامی یک ارزش محسوب می‌شود. انتظار رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از مسئولان برخورد مسئولانه و شریک شدن در درد و رنج مردم است.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: رئیس‌جمهوری پس از بروز حادثه سیل اخیر از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستند به عنوان نماینده همه وزرای کابینه که در این روزها درگیر موضوع رای اعتماد مجلس شورای اسلامی هستند به خراسان رضوی سفر کرده، از نزدیک خسارات وارده را بررسی و مراتب همدری دولت را با خسارت دیدگان اعلام کند.

او افزود: سیل ۲۰ مرداد جاری دومین حادثه غیرمترقبه‌ای بود که امسال در خراسان رضوی رخ داد. این حوادث نشان می‌دهند چنان هم این حادثه‌های غیرمترقبه نیستند و تجاوز انسان به ساختار طبیعت یکی از علل اصلی بروز آنها است.

نوبخت ادامه داد: عامل انسانی در گسترش خسارت‌های ناشی از زلزله و سیل دخیل بوده و این مساله در زلزله ۱۶ فروردین امسال در خراسان رضوی نیز بروز پیدا کرد.

معاون رئیس‌جمهوری در این سفر، با همراهی استاندار خراسان رضوی و سایر مسئولان استان به مناطق سیلزده شهرستان‌های کلات و درگز سرکشی کرد.

در پی بارش‌های رگباری عصر جمعه در نیمه شمالی خراسان رضوی و جاری شدن سیل در شهرستان‌های درگز، قوچان، نیشابور و کلات ۹ نفر جان باختند. ‏

بودجه پیشگیری از سیل ‏

نوبخت برای بررسی ابعاد خسارت سیل از روستاهای سیلزده علی آباد کتول دیدن کرد.

او در علی آباد کتول گفت: بودجه سال ۹۷ در حال تهیه است که تا قبل از ۱۵ آذر باید به مجلس برود که در این بودجه ردیف ویژه‌ای برای پیشگیری از سیل در این استان اختصاص خواهیم داد.‏

نوبخت افزود: شاید نتوانیم کل بودجه مورد نیاز برای پیشگیری را در یک سال تامین کنیم اما می‌توانیم در طرحی چند ساله، هر سال بخشی از اعتبار مورد نیاز برای پیشگیری از سیل را تامین کنیم.‏

وی گفت: پرداخت خسارت سیل نیازمند مصوبه هیات وزیران است که در نخستین جلسات هیات دولت آن را تصویب می‌کنیم.

نوبخت افزود: برای جبران خسارت مردم کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به آنان پرداخت می‌شود.‏

سیل روزهای ۱۹ و ۲۰ مرداد در گلستان به ویژه در مرکز و شرق استان به واحدهای مسکونی، زمین‌های کشاورزی و راه‌های روستایی خسارت وارد کرد.

۳ نفر در این حادثه در شهرستان‌های گنبدکاووس و

علی آباد جان باختند و از سرنوشت یک مفقودی خبری در دست نیست و جستجو همچنان ادامه دارد.

تدوین طرح جامع سیل

معاون رئیس‌جمهوری گفت: تدوین طرح جامع سیل گلستان با هدف جلوگیری از تکرار فجایع و اتفاقاتی مانند سیل اخیر ضروری است.

نوبخت در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان در گرگان افزود: دولت از تدوین این طرح حمایت کرده و در صورت ارسال به موقع، در بودجه سال بعد ردیف مناسبی به آن اختصاص خواهد یافت.

نوبخت ادامه داد: هدف اصلی و اولویتی که باید مورد توجه مسئولان گلستان قرار گیرد تکمیل همه زیرساخت‌های مرتبط با مهار سیل است تا دیگر اتفاقات مرگباری مانند سیل اخیر با خسارت‌های زیاد آن اتقاق نیفتد.

رئیس سازمان برنامه وبودجه در ادامه به کمبودهای مالی دولت در بخش‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: با وجود کمبودهای به جا مانده از سیاست‌های غلط گذشته، کاهش قیمت نفت و کم شدن درآمدهای کشور، دولت از همه توان و ظرفیت برای حل مشکلات کشور استفاده کرد.

وی اضافه کرد: برخی دولت را به زیاده روی در پرداخت هزینه‌های جاری کشور متهم می‌کنند در حالی که بخش عمده بودجه‌های جاری صرف نهادهای مهم و موثری مانند آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، نیروهای نظامی و صندوق بازنشستگی می‌شود و امکان

صرفه جویی در آنها وجود ندارد.

 نیازمند ساخت سد

استاندار گلستان هم گفت: رفع زمینه بروز سیل، کنترل سیلاب‌ها و جمع آوری حجم فراوان آب‌های سطحی در استان علاوه بر ساخت سازه‌های پیشگیرانه، نیازمند ساخت سدهای جدید است.

حسن صادقلو در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان افزود: ممکن است سدسازی در برخی استان‌ها دارای توجیه علمی نباشد اما گلستان با توجه به حجم فراوان آب‌های سطحی به شدت نیازمند ساخت چندین سد است.

او گفت: همچنین گلستان برای پیشگیری از وقوع سیل به ۷۰ سازه در سرمنشاء رودخانه‌ها احتیاج دارد تا با ساخت آنها قدرت فراوان رودخانه‌های استان کنترل شده و این نعمت به آغازگر بحران سیل تبدیل نشود.