یادداشتی از علیرضا عبداللهی

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گلستان درباره برکناری حسین صادقلو 

⭕️ بودن یا نبودن؛ مسئله این است!


از نخستین روز آغاز به کار شورای پنجم مباحث گسترده ای در خصوص کنار گذاشتن حسین صادقلو از سمت شهرداری گرگان در فضای مجازی آغاز شد. عمده مباحث از دو جنبه مدیریت شهری و جنبه اخلاقی، موضوع مورد بحث اصلی فعالان فضای مجازی در گروه های اجتماعی گرگان است، در این یادداشت می کوشم تا چرایی تصمیم شورای شهر گرگان را در چند سطر تصویر نمایم.


1. صادقلو ثابت کرده است که شهردار شورایی نیست. تمام پیشینه وی بیانگر همین موضوع است؛ بنابراین شورا می بایست برای استقلال و بودن یا نبودن خود تصمیم می گرفت که در نهایت تصمیم بر ماندن و ایفای نقش جدی در مدیریت شهر قرار گرفت.


2. موضوع چالشی ایثارگری و بازنشستگی و ابهامات مستتر در آن در کنار طرحی که مجلس برای محدود سازی حضور بازنشستگان  در همه اشکال آن دارد، تهدیدی جدی برای بلااثر ماندن انتخاب صادقلو به عنوان شهردار بود.


3. فشار پنهان بدنه شهرداری، مدیران دستگاه های اجرایی همکار شهرداری و چالش های مکرر با برخی سازمان های دولتی و گروههای اجتماعی و فعالان حوزه اقتصادی شهر گرگان از دیگر عواملی بود که شورا را به تصمیم اخیر رساند.


4.کارامدی صادقلو در سروسامان دادن ارائه خدمات جاری شهری و تحول در اجرای سریع پروژه های بزرگ در کنار انتقادات شدید بر تاثیرات بلند مدت مدیریت فرد محورو نیز ماهیت وجودی و فنی برخی پروژه ها، فروش املاک شهرداری، پرونده های متعدد حقوقی مردمی و مطالبات معوق شده پیمانکاران با شایعات وچالش های جدی مواجه بود.


5. ظن تغییر در مدیریت کلان استان که در اذهان عمومی مهمترین حامی صادقلو محسوب میشد نیز، از عواملی است که تغییر شهردار را کم هزینه جلوه گر ساخت. بدیهی است در صورت تثبیت مدیریت استان در دولت دوازدهم توفیق صادقلو در عمران و سازندگی گرگان در صورت عدم تصویب طرح بازنشستگی، می تواند فراهم باشد.


6.اختلافات پنهان مانده 3 عضو شورا با شهردار که در دوره قبل به رغم حمایت از صادقلو انتقادات جدی نیز به وی داشتند و بر اساس دریافت های شخصی، اگر مخالفین صادقلو در شورای چهارم بستری برای تعامل با آنها در انتخاب شهردار جایگزین فراهم می ساختند؛ استیضاح وی دور از دسترس نبود.


7. اما اتفاق اخیر از جنبه اخلاقی از چند منظر قابل نقد و نظر است؛ اول به لحاظ تحلیل آرا می توان دید که "حامی شهردار بودن" که بی شک بخش عمده ای هم تحت تاثیر نام و شهرت افراد نیز داشته، بین 10 تا 15 هزار رای برای هریک از کاندیداهای لیست ساخته است و بیش از 100 هزار رای دهنده دغدغه های دیگری غیر از شهردار ماندن صادقلو داشتند. دوم اتفاقاتی که در دو سه ماه اخیر بین شهردار و شورا و برخی معتمدان و صاحب منصبان رخ داده، از تعهد و اعتماد طرفین به یکدیگر کاسته بود و سومین مطلب سهم بالای رای اختصاصی برخی از اعضای شورا مانند یوسفی، عبدالهی و ربیعی به لیست حامیان شهردار وزن بیشتری داد که  بدون حضور آنان در این لیست قطعا انتخابات تحت تاثیر قرار می گرفت و شاید جهت دیگری می پیمود. از این رو رای آوری لیست منبعث از یک تعامل و تاثیر گذاری دوطرفه بوده و اینگونه این سه تن خود را آنچنان هم بدهکار به لیست نمی دانند.


از سوی دیگر به احتمال زیاد، مهران کاظم نژاد، که از کارشناسان با تجربه شهرداری است، تحت تاثیر بدنه ناراضی شهرداری و حمیدرضا آقا ملایی نیز تحت تاثیر بدنه رای وحامیان و فعالان منتسب به نماینده نزدیک به خویش و همگی متاثر از رخدادها و حاشیه های چند ماه اخیر نتوانستند خود را برای رای به ابقای صادقلو متقاعد سازند و البته دنیای سیاست پیچیده و فارغ از تعهدات لایتزایل است.



برای اطلاع از اخبار و تحلیل های بیشتر به کانال ما بپیوندید.


انتهای خبر/87s96604